De Amerikaanse startup Magic Leap heeft voor het eerst zijn bril voor augmented reality getoond. Het huidige ontwerp is bedoeld voor ontwikkelaars en moet in de loop van 2018 beschikbaar komen.

Magic Leap is geen gewone startup. Het bedrijf heeft de afgelopen zes jaar bijna 2 miljard dollar aan financiering opgehaald bij onder meer Google en Alibaba. Maar waar de startup precies aan werkt, bleef lang geheim.

Tot nu.

Het apparaat ziet eruit als een enorme zonnebril, met aan beide kanten camera’s en sensoren. Gebruikers moeten een kastje dragen dat de bril aandrijft.

De Magic Leap One komt in 2018 beschikbaar. Foto: screenshot magicleap.com

Deze week verscheen er een video van vijf seconden, gemaakt in samenwerking met de IJslandse rockband Sigur Rós. Het is de eerste demo van Magic Leap sinds 2016.

Sigur Rós en Magic Leap werken samen aan een muziekapp genaamd Tónandi.

Het lijkt erop dat de video alleen gemaakt is met behulp van software en nog niet met de hardware die Magic Leap ook wil lanceren. Het perspectief in de video is stationair, wat kan duiden op eventuele problemen die het bedrijf nog moet oplossen met de hardware.

De setting is de demo-huiskamer van Magic Leap die al eerder te zien is geweest. Dat is ook het idee achter de uitvinding: thuis in je huiskamer opgaan in augmented reality.

Het feit dat Magic Leap een video maakt met een popband wijst er wellicht op dat het bedrijf zich niet alleen toelegt op de hardware maar ook van de eigen software een bijzondere ervaring wil maken.

Pitchfork had de gelegenheid om Tónandi te proberen, en hier is hun indruk:

"Upon my arrival at Magic Leap, I'm quickly fitted with the current incarnation of their device (the company has strict agreements prohibiting visitors from discussing its hardware). And then it begins: There's a nervous hum, and then I see a group of little sprites floating around in front of me. The jellyfish-like creatures seem to match the waveform of the music I'm hearing through headphones. Encouraged to explore with my hands, I reach out, causing the waveforms to alter shape-both visually and in the audio playback, like a SoundCloud embed that's somehow alive, three-dimensional, and responding to my movements. After initial sheepishness, I chase these non-existent tónandi like a clumsily psychotic bear in a very expensive gadget shop."

Wanneer de bril van Magic Leap eenmaal beschikbaar komt, moet de prijs (in de VS) ergens tussen de 1.000 en 1.500 dollar liggen, meldde Business Insider al eerder.